۞ پایگاه خبری تحلیلی صبح تازه :
به تازگی و طراوت صبحگاهی روزتان را با تازه ترین اخبار " صبح تازه " آغاز کنید .
Friday, 27 November , 2020
امروز : جمعه, ۷ آذر , ۱۳۹۹ - 12 ربيع ثاني 1442
شناسه خبر : 92731
  پرینتخانه » اجتماعی, برگزیده اخبار, ویژه, یادداشت روز تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰:۱۶ | 161 بازدید |

شاد، اجتناب ناپذیر و سرنوشت ساز در نظام آموزشی

مهدی قنبر، روزنامه نگار

شاد، اجتناب ناپذیر و سرنوشت ساز در نظام آموزشی

به گزارش صبح تازه،زمانی که صحبت از انقلاب در عرصه‌ای خاص مانند صنعت، هنر و آموزش می شود به آن معنا است که در آن زمینه بخصوص اتفاق‌هایی آگاهانه صورت گرفته که می‌تواند آینده آن عرصه را دگرگون کند. انقلاب در عرصه آموزش‌وپرورش نیز از این نگاه و رویکرد تهی نیست. دگرگونی در آینده نظام آموزشی به معنای به‌روز کردن تکنولوژی و سبک آموزشی، ایجاد دسترسی آسان برای مدرسین و محصلان و عدالت در امر آموزش است. به‌طوری‌که همه اقشار جامعه بتوانند از این امکانات به‌تساوی برخوردار شوند.

در عصر تکنولوژی و ارتباطات اجتماعی نه‌تنها باید از این امکانات برای آموزش سود جست بلکه باید کوشید تا نسل جدید را نیز از سنین پائین به استفاده از این امکانات ترغیب و تشویق کرد تا در آینده به نسلی پویا تبدیل شوند و قادر به استفاده و حتی ارتقاء آن برآیند و نیز میزان بهره‌برداری و مهارت‌آموزی فرزندان و نسل جدید را ۱۰ برابر کند. این امر در ادامه نیز منجر به خلاقیت دانش آموزان، بالا رفتن شیوه‌های به‌کارگیری و ایجاد ابزارهای جدید خواهد شد. همچنین استعدادهای کودکانمان را نیز شکوفا خواهد کرد.

از سوی دیگر برای به‌روز شدن، همسو شدن با سرعت رشد جهانی  افزایش سواد علمی نسل‌ها با جریان‌های تکنولوژی دنیا، باید از سیستم‌های جدید آموزشی استفاده کرد. آشنایی دانش آموزان در سنین پایین با تکنولوژی‌های روز دروازه‌ها و فرصت‌های جدیدی را بروی آن‌ها بازخواهد کرد،  این تنوع اطلاعات دانش و آگاهی‌شان را از دنیای پیرامون بیشتر می‌کند. چنین دانشی آن‌ها را رشد می‌دهد و البته به همان میزان هم دانش کادر آموزشی را برای پاسخگویی آن‌ها روزآمدتر می‌کند.

این شیوه آموزشی  خواست، آرزو و آرمان هر نظام آموزشی است که به ارتقاء سطح علمی نسل‌های آینده و پیشرفت می‌اندیشد. اما موانعی نیز در این مسیر وجود دارد که سد راه نیل به چنین آینده‌ای است. امروزه  با ورود ویروس ناخوانده‌ای به نام کرونا، شرایط و روال عادی آموزش در کشور به حال تعلیق درآمده است. در چنین شرایطی به‌کارگیری و لزوم استفاده از نرم‌افزارهای آموزش از راه دور دیگر یک انتخاب نبوده بلکه یک تحمیل اجتماعی و آموزشی است. اما چه کرونا بلای جان نظام آموزشی‌مان می‌شد و چه نه، سیستم آموزشی مجبور و محکوم‌به ورود به این عرصه بودد. کرونا تکلیف را یکسره کرد و نظام آموزشی را به این سمت سوق داد. پس بهتر است این تهدید را به فرصت، تبدیل و با ایجاد زیرساخت‌های آن تا دو سال آینده نظام آموزشی به‌روز و کارآمد شود.

آموزش از راه دور در ایران در آغاز راه بوده و مشکلات و ضعف‌های بسیاری دارد که باید در کوره آزمون آبدیده شود. با توجه به اینکه ویروس کرونا زمان کافی برای آزمون خطا نرم‌افزار «شاد» را به‌نظام آموزشی نداده باید در خلال اجرا این نقاط ضعف و قوت آن آزموده شود. اساساً رد کلیت این نرم‌افزار نیز کاری از سر تعقل نیست چراکه اگر ویروس کرونایی هم وجود نداشت باید نظام آموزش کشور از فضای مجازی سود می جست. بااین‌وجود اما در این میان وزارت آموزش‌وپرورش کشور کوشیده تا با خانواده محصلان رویکرد تعاملی داشته باشد. به این طریق که حضور در کلاس‌های حضوری اجباری نباشد و تنها در سطح رفع اشکال برگزار شود؛ در کنار آن تا زمان دسترسی کامل و ایجاد زیرساخت‌ها هم‌زمان از نرم‌افزار «شاد» نیز استفاده می‌شود. همچنین تلویزیون نیز کوشیده تا برای آن دسته از دانش آموزان که دسترسی کامل به این نرم‌افزار و کلاس حضوری ندارند امکان برگزاری کلاس درسی را فراهم کند. این رویکرد بی‌شک فشار بسیاری بر کادر آموزش وارد می‌کند اما گذر از این بزنگاه اجتناب‌ناپذیر است. چراکه این موضوع در شرایط موجود کرونایی یک انتخاب نبوده بلکه به‌نظام آموزشی کشور تحمیل‌شده است.

اگر قرار باشد در تصمیم‌گیری و موضع‌گیری درباره اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش جانب انصاف را رعایت کنیم؛ بهتر است بدانیم در شرایط کنونی تحریم امکان به‌کارگیری نرم‌افزاری مناسب‌تری از آنکه در اختیارداریم (شاد) وجود ندارد؛ زیرا قرار نیست کسی از خارج از مرزهایمان نرم‌افزار شسته‌ورفته در اختیارمان قرار دهد. چراکه اساساً تجربه آموزش مجازی با این وسعت(۱۴ میلیون کاربر) در دنیا وجود ندارد. همین نوظهور بودن و شوک ناشی از ویروس کرونا باعث شده است که کادر آموزش هیچ نوع آموزشی از قبل در این خصوص نداشته باشد. از سویی زمان پایان ویروس کرونا نامشخص است و چون زمان کوتاه‌مدتی هم بر آن متصور نیست نمی‌توان امر آموزش را مختل و آن را به زمان نامعلوم دیگر موکول کرد پس باید وجود این نرم‌افزار را پذیرفت و کوشید آن را ارتقاء داد و نقاط ضعف آن را بهبود یابد. نکته مهم دیگر این است که ۵۰ درصد والدین کشور سواد زیر دیپلم دارند و اگر قرار باشد تا فرزندانشان به مدرسه نروند و از این نرم‌افزار هم استفاده نشود با افت تحصیلی شدید روبرو خواهیم شد.

در کل باید تأکید کرد که به‌کارگیری نرم‌افزار آموزشی «شاد» امری تحمیلی برای نظام آموزشی کشور بوده اما با درک بهتر و آزمون‌وخطا و دانشی که از کم‌وکاستی‌های آن در این مدت به دست خواهد آمد در آینده امکان دست‌یابی به شیوه جدید آموزشی میسر خواهد شد تا قادر باشد عدالت آموزشی را در سراسر کشور فراهم کند. پس با نقدهای منصفانه و سازنده می‌توان وزارت آموزش‌وپرورش را در این امر یاری رساند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.