۞ پایگاه خبری تحلیلی صبح تازه :
به تازگی و طراوت صبحگاهی روزتان را با تازه ترین اخبار " صبح تازه " آغاز کنید .
Tuesday, 2 June , 2020
امروز : سه شنبه, ۱۳ خرداد , ۱۳۹۹ - 11 شوال 1441
شناسه خبر : 84777
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر, یادداشت روز تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ | 114 بازدید |
نقشهای مهم و تاثیر گذار در سي و هشتمين جشنواره فجر

چه کسی را ، چرا ، باید دید؟

لادن خاقانی، روزنامه نگار ومنتقد سینما

چه کسی را ، چرا ، باید دید؟

به گزارش صبح تازه،جذاب ترین اتفاق بر پرده سینما برای تماشاگران مواجه با بازیگرانی است که دوست شان دارند. مردم به سینما می روند تا حدود دو ساعت چهره های محبوب سینما تاتر و تلویزیون را در جایگاهی ببینند که بازتابی از زندگی خودشان است، با آنها بخندند گریه کنند و سرگرم شوند. اصولا کارکرد اصلی اینترتیمنت همین سرگرم سازی است و نه شعار دادن و نصیحتهای تکراری! به همین دلیل چهره های مطرح نقش آفرینی در جشنواره فیلم فجر امسال را مرور میکنیم.
محسن تابنده در “سه کام حبس” ؛ سه کام حبس ساخته سامان سالور درباره اعتیاد نیست ، روایت پس از اعتیاد و فروپاشی خانواده است.فیلم آغاز خوشی دارد ، پریناز ایزد یار در نقش نسیم و محسن تنابنده در نقش مجتبی زوجی از طبقه محروم جامعه هستند که به ظاهر خوشبختند، اما این خوشبختی نیم ساعت اولیه ماجراست ، بتدریج پرده از راز پنهان کنار میرود و درام داستان با تصادف ماشین مجتبی شکل میگیرد . از فصل دوم که پس از تصادفی ناغافل آغاز میشود نقش تنابنده تب و تاب اولیه را ندارد، او از مردی خوش سر و زبان و خانواده دوست به قاچاقچی معتاد و دروغگویی بدل میشود که عامل بدبختی است. تنابنده که خود علاوه بر بازیگری کارگردانی میکند سعی کرده استیصال شخصیت مجتبی را در موقعیتی پیش بینی نشده هدایت کند و تماشاچی را تا انتها با داستان پیش ببرد. تلاش او علیرغم نواقص درام ارزشمند است.

هوتن شکیبا در عامه پسند: طبیعی است انتظار تماشاگران از برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد در سال گذشته دیدن بازی محکم و باور پذیری است ، اتفاقی که در عامه پسند نیافتاده و دلیل اصلی آن شخصیت پردازی است. “عامه پسند” در بین اهالی مطبوعات رای مثبت نگرفت فاطمه معتمد آریا و هوتن شکیبا هیچ کدام نتوانستند نقایص گل درشت متن فیلمنامه را جبران کنند. فیلم به وضوح در بیان مطلب الکن مانده و به نظر میرسد تلاش بازیگران باتجربه اش برای اعتبار دادن به نقطه ضعف ها اثر گذاری چندانی ندارد.
امیر آقایی در شنای پروانه‌ : نقش آفرینی اقایی در فیلم درخشان محمد کارت از جمله اتفاق های مهم فجر امسال و سال آینده سینماست. نقش هاشم درفیلم خشن و نفس گیر محمد کارت چهره اتو کشیده و موجه پیشین این بازیگر را بر پرده سینما به کل شکسته است . این بار او را در جایگاه گنده لاتی میبینیم که شبیه آقای جنتلمن سریال های پلیسی تلویزیون نیست، یک جانی بالفطره است. با گریمی متفاوت و ادبیاتی گوش خراش که هر آن منتظریم غافلگیرمان کند.

امیر جدیدی در” روز صفر”:جدیدی بازیگر توانمندی است که که تجربه حضور در صحنه تاتر را هم دارد اما به نظر میرسد قابلیت های بازیگری او هنوز به اندازه کافی کشف نشده است!
دو سال قبل با بازی در تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی چنان خوش درخشید که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد . جدیدی امسال با ایفای نقش فرمانده عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی ریسک بزرگی را پذیرفته است شخصیتی غیر قابل نفوذ و سرسخت که قرار است بی چون و چرا قهرمان میدان باشد ، یک ترمیناتور ایرانی.

شهاب حسینی در” آن شب”:شهاب حسینی آنقدر در خاطره سینما دوستان رد پای محکمی گذاشته که کافی است نامش بین بازیگران فیلمی باشد تا به تنهایی اشتیاق دیدن آن فیلم دو چندان شود. امسال او در فیلمی ترسناک به کارگردانی کوروش آهاری ظاهر شده که به سبک و سیاق آثار هیچکاک پر از راز و رمز و تعلیق است . قصه فیلم درباره مردی است که کابوس های شبانه دست از سر او و خانواده اش برنمی دارد . فیلم در پایان وقتی به اندازه کافی نفس ها را در سینه حبس کرد پیام های اخلاقی اش را به تماشاگر گوشزد میکند !
شهاب حسینی بارها ثابت کرده از پس ایفای نقش های چند لایه و پیچیده به خوبی بر میاید به خصوص اگر سازنده اثر کارگردانی در حد و اندازه فرهادی باشد. بسیاری از لحظات” آن شب” تلاش او برای رساندن مفاهیم به مخاطب شبیه رانندگی در مستی است ، درست مطابق وضعیتی که فیلم با آن شروع میشود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.