توافق منطقه آزاد انزلی و استان چلیابینسک روسیه بر راه‌اندازی کارخانه خودروهای سنگین

در نشست مسئولین سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات اقتصادی روسیه صورت پذیرفت:

مسئولین سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات اقتصادی اعزامی از استان چلیابینسک روسیه بر پیگیری فعالسازی کریدور شمال-‌جنوب و ایران-‌قزاقزستان از مسیر انزلی و چلیابینسک، راه‌اندازی کارخانه خودروهای سنگین و ماشین‌آلات خودروسازی اورال و برگزاری نمایشگاه تخصصی در این منطقه آزاد توافق کردند.

به گزارش صبح تازه، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار با تاکید بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه متبوع خود و لزوم گسترش ارتباطات اقتصادی و گردشگری بین دو کشور، گفت: منطقه آزاد انزلی با توجه به موقعیت جغرافیایی ازجمله نزدیکی به پایتخت ایران و وجود ۲بندر مهم شمال کشور (انزلی و کاسپین)، از مناطق مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران به‌شمار می‌رود و آمادگی دارد در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات بندری و لجستیکی توافقنامه و تفاهم‌نامه امضاء کند.

اکبر نیازی تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی برای توسعه روابط با روسیه تشکیل شده و روابط خوبی با استان‌های مختلف ‌روسیه همچون آستراخان، مسکو و تاتارستان و سایر استان‌های این کشور دارد و در شرایط فعلی روسیه، ما به دنبال آن هستیم در کنار این کشور برای انتقال کالاهای آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جنوب شرقی آسیا کمک کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین برای سرمایه‌گذاری در ساخت و تولید کارخانه ماشین‌آلات سنگین آماده است و طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی تولیدکننده خودرو سنگین داشته و می‌تواند در زمینه تولید محصول مشترک با منطقه اورال روسیه همکاری داشته باشد. ایران شرکت‌های بزرگی دارد که می‌توانند مشتریان خوبی برای محصولات و ماشین‌آلات سنگین و عمرانی آن استان باشند.

نیازی ادامه داد: منطقه آزاد انزلی به لحاظ موقعیت و جایگاه خاص آن توانسته با استقرار ادارات استاندارد و گمرک، بروکرارسی اداری را کاهش دهد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان از اعزام نمایندگانی از سازمان منطقه آزاد انزلی برای بازدید از زیرساخت‌ها و کارخانجات استان چلیابینسک در آینده‌ای نزدیک نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: استان چلیابینسک از نظر جایگاه استراتژیک در مکان خوبی قرار دارد و منطقه آزاد انزلی و بندرکاسپین(به طور خاص) می توانند با ارتباط شمال و جنوب کشور ایران دسترسی تجار روسی را به آبهای آزاد خلیج فارس فراهم کنند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی:

امکان شماره‌گذاری خودروهای سنگین نو و جدید در منطقه آزاد انزلی فراهم است

همچنین، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست، یکی از مولفه‌هایی که منطقه آزاد انزلی دنبال می‌کند را تولید، مونتاژ و فروش خودروی سنگین عنوان کرد و افزود: با توجه به معادنی که در استان گیلان و استان‌های همجوار وجود دارد، خودروهای سنگین ساخت کارخانجات این استان در گیلان بسیار موردنیاز است.

وحید طالب‌پور ادامه داد: براساس قانون، امکان شماره‌گذاری خودروهای سنگین نو و جدید در منطقه آزاد انزلی فراهم است و این خودروها می‌توانند در ۸۰درصد مناطق استان خصوصا در مناطق معدنی گیلان تردد داشته باشند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی پیشنهاد داد: در مرحله اول، تعدادی خودور سنگین و ماشین‌آلات (از هر مدل یک دستگاه) به گمرک این منطقه وارد شود تا در صورت استقبال متقاضیان، واحد مونتاژ، فروش و خدمات پس از فروش در سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد گردد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی:

ایران می‌تواند مناطق محصور در خشکی روسیه را به خلیج‌فارس متصل کند

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست گفت: درحال حاضر بخش عظیمی از کالاهای ترانزیتی روسیه از ۲بندر گیلان با ۲۲پست اسکله (بندر انزلی و بندر کاسپین) صادر و وارد می‌شود؛ باتوجه به آن‌که ایران دریای خزر را دریای صلح و دوستی می‌نامد و به دلیل روابط خوب سیاسی دو کشور وظیفه خود می‌دانیم به توسعه تجارت روسیه کمک کنیم؛ چراکه ایران می‌تواند مناطق محصور در خشکی روسیه را به خلیج‌فارس متصل کند.

امین افقی تصریح کرد: روسای سازمان منطقه آزاد انزلی بر توسعه مبادلات با کشور روسیه تاکید ویژه دارند و در این راستا میزبان هیات‌های تجاری و بین‌المللی بسیاری با این کشور هستند. ایران کالاهایی نظیر غلات، چوب، نهاده‌های دامی و روغن خام خوراکی را از روسیه وارد می‌کند و مهم‌ترین کشوری است که روغن خوراکی خود را از این کشور تامین می‌کند.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی پیشنهاد دارد مسیر جدیدی برای انتقال کالا از قزاقزستان به چلیابینسک دایر کند و مطالعات نیز نشان می‌دهد این مسیر می‌تواند زمان انتقال کالا و هزینه‌ها را کاهش دهد؛ لذا آمادگی داریم به صورت آزمایشی یک محموله را در صورت تمایل این هیات به صورت آزمایشی از این مسیر هدایت کنیم و هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی نیز برای این مسیر و کریدور جدید مشوق‌ها و تخفیف‌های دریایی و بندری لحاظ کرده است که هزینه کمتری نسبت به مسیر فعلی دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا